Snižovat množství nikotinu – má to smysl?

Jedním z důvodů, proč se někteří současní vapeři uchýlili k elektronické cigaretě, byla jejich závislost na klasickém kouření cigaret. Mnoho lidí žije v domnění, že je jednoduché z cigarety přejít na e-cigaretu, u ní snižovat množství nikotinu a nakonec se tohoto zlozvyku zbavit úplně. Toto téma je však mnohem zapeklitější.

Závislost na nikotinu nebo na kouření?

Kouření samotné je vlastně rituál. V práci chodíme o pauzách kouřit s kolegy a nezávazně u toho klábosíme, cigaretu si dopřejeme v hospůdce při zábavě s kamarády a doma si ji rádi vychutnáme sami. Je to rituál, který si rádi užíváme o samotě i ve společnosti. Ale jde při něm mimo to i o inhalaci nikotinu (a dalších látek), který nutí mozek produkovat dopamin. Ten na člověka povzbuzuje a působí mu dobrou náladu.

Jenže zanedlouho si mozek říká o další vyplavení dopaminu. Sváteční kuřáci tuto žádost ve své hlavě zaznamenají třeba jednou za čtvrt roku, ale lidé náchylnější k závislostem mohou odpočítat sotva několik hodin. Když se kuřák najednou „zasekne“ a nedodá tělu nikotin, přichází abstinenční příznaky. Mezi ty prvotní patří podrážděnost, neschopnost koncentrace, nespavost nebo nečekané změny nálady.

Při odvykání od požívání nikotinu může dojít k vyléčení už během 4 týdnů, ale mluví se i o 10 týdnech – záleží na každé individualitě, především na tom, jak tělo na absenci nikotinu reaguje. Pokud kuřák vydrží bez cigarety měsíc, to nejhorší má za sebou. Jenže mu bude chybět onen zmíněný rituál. Ty společné chvíle s kolegy během práce, to překrásné uvolnění s přáteli v hospodě i ta chvíle naprostého „vypnutí hlavy“ při kouření doma o samotě. Po 10 týdnech by však měl člověk být zocelený a se vším vyrovnaný.

E-cigareta jako prostředek k odvykání? Názory se různí

Mezi obyčejnými smrtelníky panuje názor, že e-cigareta je výborným prostředkem sloužícím k odvykání kouření. Za pozitivum se bere především to, že e-cigarety neobsahují celou škálu škodlivých látek, které jsou hojně obsaženy v cigaretách klasických. Názory odborníků tíhnou spíše k opačnému tvrzení. Například v roce 2008 vydala Světová zdravotnická organizace důležité prohlášení o tom, že elektronická cigareta není vhodným prostředkem k odvykání kouření. E-cigareta má totiž s tou klasickou něco společného, a to způsob konzumace. A jsme zpět u rituálu, jen v poněkud odlišné formě. Zatímco kuřáci kvůli kouření houfně opouštějí kanceláře při pauzách na oběd, vapeři smí kouřit takřka kdykoli a kdekoli. V důsledku toho do sebe nakonec mohou dostat i větší množství nikotinu než kuřáci, ovšem bez zplodin, což je to, co je na kouření tolik nebezpečné.

Proti e-cigaretám se odborníci stavějí nejen jako proti prostředku při odvykání kouření. Vnímají je, společně s cigaretami s příchutí, za pomyslnou přestupní stanici mezi nekouřením a kouřením. Závažný je na tom i fakt, že příchutě lákají především mladé lidi, teenagery. A z těch si světové zdravotnické kapacity jen stěží chtějí vychovat kuřáky.

Liquidy s nikotinem a bez něj – kdo užívá které?

Vapery můžeme pomyslně rozdělit na 2 typy – na ty, kteří vapují liquidy s nikotinem, a na ty, kteří vapují liquidy bez něj. Ti první se buď na e-cigaretu jako na odvykací prostředek spoléhají, nebo je jim poměrně jedno, kolik nikotinu přijmou. Mají pocit, že tím, že odložili klasické cigarety, udělali pro své zdraví mnoho. Ti druzí berou vapování jako zábavu, líbí se jim samotný rituál, oblíbili si příchutě liquidů.

Snižování množství nikotinu závisí jen na vás

To, k jakým účelům a jakým způsobem používáte e-cigaretu, ovlivníte jen vy sami. Chcete se odnaučit kouřit, přejít na e-cigaretu a snížit postupně dávky nikotinu na minimum? Zkuste to. Chcete dál konzumovat nikotin, ale nechcete páchnout cigaretami a obtěžovat tím své okolí? Vapujte liquidy s nikotinem. Baví vás rituál vapování, ale nikotin nechcete? Vapujte liquidy bez nikotinu. Je to prosté a lepší odpověď na otázku, zda má snižování nikotinu při vapování smysl, neexistuje.

Jedním z důvodů, proč se někteří současní vapeři uchýlili k elektronické cigaretě, byla jejich závislost na klasickém kouření cigaret. Mnoho lidí žije v domnění, že je jednoduché z cigarety přejít na e-cigaretu, u ní snižovat množství nikotinu a nakonec se tohoto zlozvyku zbavit úplně. Toto téma je však mnohem zapeklitější.

Závislost na nikotinu nebo na kouření?

Kouření samotné je vlastně rituál. V práci chodíme o pauzách kouřit s kolegy a nezávazně u toho klábosíme, cigaretu si dopřejeme v hospůdce při zábavě s kamarády a doma si ji rádi vychutnáme sami. Je to rituál, který si rádi užíváme o samotě i ve společnosti. Ale jde při něm mimo to i o inhalaci nikotinu (a dalších látek), který nutí mozek produkovat dopamin. Ten na člověka povzbuzuje a působí mu dobrou náladu.

Jenže zanedlouho si mozek říká o další vyplavení dopaminu. Sváteční kuřáci tuto žádost ve své hlavě zaznamenají třeba jednou za čtvrt roku, ale lidé náchylnější k závislostem mohou odpočítat sotva několik hodin. Když se kuřák najednou „zasekne“ a nedodá tělu nikotin, přichází abstinenční příznaky. Mezi ty prvotní patří podrážděnost, neschopnost koncentrace, nespavost nebo nečekané změny nálady.

Při odvykání od požívání nikotinu může dojít k vyléčení už během 4 týdnů, ale mluví se i o 10 týdnech – záleží na každé individualitě, především na tom, jak tělo na absenci nikotinu reaguje. Pokud kuřák vydrží bez cigarety měsíc, to nejhorší má za sebou. Jenže mu bude chybět onen zmíněný rituál. Ty společné chvíle s kolegy během práce, to překrásné uvolnění s přáteli v hospodě i ta chvíle naprostého „vypnutí hlavy“ při kouření doma o samotě. Po 10 týdnech by však měl člověk být zocelený a se vším vyrovnaný.

E-cigareta jako prostředek k odvykání? Názory se různí

Mezi obyčejnými smrtelníky panuje názor, že e-cigareta je výborným prostředkem sloužícím k odvykání kouření. Za pozitivum se bere především to, že e-cigarety neobsahují celou škálu škodlivých látek, které jsou hojně obsaženy v cigaretách klasických. Názory odborníků tíhnou spíše k opačnému tvrzení. Například v roce 2008 vydala Světová zdravotnická organizace důležité prohlášení o tom, že elektronická cigareta není vhodným prostředkem k odvykání kouření. E-cigareta má totiž s tou klasickou něco společného, a to způsob konzumace. A jsme zpět u rituálu, jen v poněkud odlišné formě. Zatímco kuřáci kvůli kouření houfně opouštějí kanceláře při pauzách na oběd, vapeři smí kouřit takřka kdykoli a kdekoli. V důsledku toho do sebe nakonec mohou dostat i větší množství nikotinu než kuřáci, ovšem bez zplodin, což je to, co je na kouření tolik nebezpečné.

Proti e-cigaretám se odborníci stavějí nejen jako proti prostředku při odvykání kouření. Vnímají je, společně s cigaretami s příchutí, za pomyslnou přestupní stanici mezi nekouřením a kouřením. Závažný je na tom i fakt, že příchutě lákají především mladé lidi, teenagery. A z těch si světové zdravotnické kapacity jen stěží chtějí vychovat kuřáky.

Liquidy s nikotinem a bez něj – kdo užívá které?

Vapery můžeme pomyslně rozdělit na 2 typy – na ty, kteří vapují liquidy s nikotinem, a na ty, kteří vapují liquidy bez něj. Ti první se buď na e-cigaretu jako na odvykací prostředek spoléhají, nebo je jim poměrně jedno, kolik nikotinu přijmou. Mají pocit, že tím, že odložili klasické cigarety, udělali pro své zdraví mnoho. Ti druzí berou vapování jako zábavu, líbí se jim samotný rituál, oblíbili si příchutě liquidů.

Snižování množství nikotinu závisí jen na vás

To, k jakým účelům a jakým způsobem používáte e-cigaretu, ovlivníte jen vy sami. Chcete se odnaučit kouřit, přejít na e-cigaretu a snížit postupně dávky nikotinu na minimum? Zkuste to. Chcete dál konzumovat nikotin, ale nechcete páchnout cigaretami a obtěžovat tím své okolí? Vapujte liquidy s nikotinem. Baví vás rituál vapování, ale nikotin nechcete? Vapujte liquidy bez nikotinu. Je to prosté a lepší odpověď na otázku, zda má snižování nikotinu při vapování smysl, neexistuje.

Související produkty

Zboží bylo vloženo do košíku.

Přihlásit se

Správa účtu